خواص استفاده از حبوبات و غلات

توسط habibi
خانواده حبوبات از گیاهان تشکیل شده است که غلافی حاوی دانه ها تولیدمیکنند.اصطلاح حبوبات برای تعریف دانه های این گیاهان استفاده میشود.از حبوبات خوراکی رایج میتوان به عدس،نخود،نخود فرنگی،لوبیا، سویاوبادام زمینی اشاره کرد. انواع مختلف این مواد غذایی از نظر ارزش تغذیه ای ظاهر،مزه وکاربرد بسیار متفاوت هستند.
حبوبات به دلیل داشتن پتاسیم وسدیم زیادی که داردوبرقراری تعادل این دو عنصر در بدن میتواند فشار خون و
وضربان قلب را تنظیم کند.
مزایای مصرف حبوبات :
  • فراهم کردن پروتئین مورد نیاز بدن
  • بهبود نظم و عملکرد دستگاه گوارش
  • کمک به کاهش وزن
  • تقویت سلامت قلب
  • فراهم کردن ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن
  • تثبیت قند خون

متاسفانه سرانه مصرف ایرانی ها در بحث حبوبات نهایتا به 5تا 6کیلو گرم درسال میرسد و با توجه به اینکه سرانه مصرف حبوبات در کشورهای مختلف آسیایی از 6 تا 15 کیلو گرم است.

این مسئله هم هشدار برای سلامتی جامعه است.

حبوبات در امپراتوری روم بسیار مهم بوده است، طوری که خانواده‌های مهم در امپراتوری آن‌ها را به عنوان نام خود انتخاب کردند، مانند عدس، پزو (لوبیا)، سیسرو (نخود) و فابیوس (یک نوع  لوبیا)

هند، کانادا، ترکیه، استرالیا، نپال، آمریکا، بنگلادش و چین از بزرگترین تولید کنندگان عدس در جهان هستند. غذا‌های تهیه شده از آن‌ها مانند توفو از فراوان‌ترین منابع پروتئین گیاهی هستند، پروتئین بین ۶ تا ۱۱ درصد وزن لوبیای پخته شده را تشکیل می‌دهد.

 

حبوبات بخشی از برخی ادیان و فرقه‌های عرفانی بوده اند، پیروان فرقه فیثاغورس معتقدند که روح انسان‌ها پس از مرگ از طریق ساقه‌های گیاه لوبیا به پادشاهی هادس می‌رود،  بنابراین، خوردن حبوبات یا حتی راه رفتن در بین آن‌ها را ممنوع می‌کنند.

دل ایجاد گاز در حبوبات به دلیل گروهی از قند‌های پیچیده به نام الیگوساکارید است که آنزیم‌های گوارشی ما نمی‌توانند آن‌ها را تجزیه کنند؛ باکتری‌های روده این قند‌ها را در حین هضم تخمیر کرده و گاز تولید می‌کنند. خوشبختانه تولید گاز‌ها را می‌توان با روش و مدت زمان پخت حبوبات و همچنین برخی از مواد اضافی که می‌توان هنگام پخت  استفاده کرد، کنترل کرد.

در سال ۱۹۰۷، کنوت نلسون، نماینده کنگره آمریکا از مینه سوتا، قطعنامه‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن کنگره باید هر روز بدون توجه به آب و هوا سوپ لوبیا سرو کند!

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

یک نظر بدهید

Language
تامین کننده حبوبات زرین تجارتحبوبات