خواص و مضرات نخود

توسط habibi

تغذیه مفید برای بدن بسیار مهم است به طوری که اگر از مواد مغزی و با خاصیت استفاده نکنید بدن شما ویتامین های مهم را دریافت نمی کند و قطعا تغذیه سالم برای سلامتی بسیار مهم است.حبوبات یکی از غذاهای مهم در سبد تغذیه خانواده است به طوری که از طریق مصرف حبوبات و غلات انواع ویتامین ها و پروتئین ها به بدن شما وارد می شود.خواص و مضرات نخود

نخود یکی از حبوبات مفید است که خواص بسیاری نیز دارد. به عبارتی دیگر مصرف نخود بسیار ضروریست و پروتئین های مهم بدن از طریق مصرف حبوبات تامین می شود.

مشاهده این مطلب>>لوبیا قرمز

 

مزایای مصرف نخود

نخود تقویت کننده قلب بوده و در رفع یبوست های حاد و مزمن موثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود.خواص نخود

نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری های خود ایمنی مانند ام اس هستند نیز توصیه می شود.

نخود از بین برنده انگل های روده، برطرف کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان ها و دندان ها مصرف آن توصیه می شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم ها مفید خواهد بود.

فواید دارویی و درمانی نخود برای بدن

دیابت و قند خون

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در نخود به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

نخود حاوی کربوهیدرات های پیچیده بوده و پس از مصرف به سرعت قند خون را افزایش نمی دهد و باعث افزایش انرژی بدن می شوند.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر و کالری پایین نخود باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری و کاهش کالری مصرفی روزانه به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

کربوهیدرات های پیچیده ی موجود در نخود به حفظ سطح قند خون افراد کمک کرده و به این طریق باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

یبوست و اسهال

فیبر بالای موجود در نخود به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

فشار خون و قلب

مقادیر بالای پتاسیم موجود در نخود برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 موجود در نخود با کاهش فشار خون بالا و کلسترول بالای خون به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی کمک می کند.

 نوزادان و کودکان

نخود حاوی مقادیر بالای فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم است که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در نخود به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان کمک می کند

عوارض و مضرات نخود

زیاده روی در مصرف نخود به دلیل مقادیر بالای گالاکتان که دارد می تواند باعث ایجاد گاز روده و دل درد شود. (بدن انسان آنزیم آلفا گالاکتوزیداز ندارد و نمی تواند قند گالاکتان موجود در نخود را تجزیه کند.)

مقادیر بالای پتاسیم موجود در نخود ممکن است با برخی دارو ها از جمله بتا بلوکرها تداخل دارویی ایجاد کند. پتاسیم بالای موجود در نخود می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی خطرناک بوده و علائم بیماری آن ها را تشدید کند.

نخود ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود که با علائمی از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و سرفه مشخص می شود.

طبع نخود

طبیعت نخود گرم و خشک می باشد. از دیگر خواص نخود حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان، منگنز، منیزیم، کلسیم، روی، فسفر، سلنیوم، پتاسیم، آهن، فولات، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B6 می باشد.

گفته می شود که نخود یکی از قدیمی ترین انواع حبوبات است که از 7000 سال پیش در خاورمیانه کشت شده است، نخود را بیشتر در خاورمیانه، آفریقا و مدیترانه استفاده می کنند. نخود به صورت یک سال در میان و چرخشی با گندم و جو در یک زمین زراعتی، کشت می‌شوند.

نخود را بیشتر به صورت خام برای تهیه فلافل نخود، جوانه نخود و آرد نخود و به صورت نخود پخته برای تهیه نخود پلو، نخودچی، نخود شور یا نخود آجیل، حمص یا هوموس با نخود و انواع سوپ و آش استفاده می کنند.

شرکت بازرگانی همتی با بیش از 28 سال سابقه درخشان و سالم در تجارت انواع حبوبات داخلی و خارجی جهت خرید و  سفارش و مشاوره  ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۸۳ – ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۸۲ – ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۱۸-  ۰۹۱۲۰۵۸۰۷۳۷ تماس حاصل فرمائید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 3.8]

یک نظر بدهید

Language
عدس