خواص عدس برای بدن

توسط habibi

خواص عدس برای بدن

یکی از انواع حبوبات است، خواص عدس بسیار بوده و از زمان های بسیار قدیم توسط انسان ها کشف شده است و می توان گفت از قدیمی ترین حبوبات است.

عدس از گذشته تا به امروز توسط انسان ها کشت می شود و دراکثر کشورها مورد استفاده است.عدس دانه ای پر خاصیت و حاوی اسید فولیک فراوان می باشد که برای کم خونی موثر است.

در این متن درباره خواص عدس برای بدن و تاثیر آن بر سلامت توضیحاتی مختصر و مفید بیان می کنیم به عبارتی دیگر مصرف مداوم عدس و استفاده از آن در سبد تغذیه خانواده سبب تقویت بدن و درمان بیماری ها می شود.

گیاه عدس از گیاهان بومی خاور نزدیک می باشد که در کشورهایی همچون مصر،هند، پاکستان، اتیوپی، کشورهای مدیترانه ای، جنوب اروپا و آمریکای لاتین کشت می شود و مورد استفاده مردمان این کشورها است.

براساس برخی شواهد باستان‌شناسی، عدس‌ در دوران متعلق به ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نیز کشت می‌شد. امروزه، هندوستان، کانادا، ترکیه، ایران، چین و بنگلادش از جمله کشورهایی در جهان هستند که به تولید و مصرف عدس می‌پردازند. امروزه تولیدکنندگان اصلی عدس در دنیا کشورهای چین، ترکیه، ارمنستان، و کرواسی هستند.

عدس گیاه کوچکی است که در خاک هایی که تقریبا هیچ گیاهی پرورش نمی یابد کاشته می شود. این گیاه مانند نخود و انواع لوبیاها از خانواده حبوبات می باشد ، جالب است بدانید که عدس یکی از قدیمی ترین حبوباتی است که روی زمین کشت شده است.

تنوع غذایی عدس بسیار است و این دانه خوشمزه و مقوی را می توانید در اکثر غذاها همچون عدس پلو،انواع آش،عدسی و … استفاده کنید. برای کودکان و خردسالان مصرف عدس بسیار مفید است و همواره خوردن عدس در رشد و تامین ویتامین های بدن موثر است.

فواید عدس بر بدن

عدس دارای فواید مختلفی می باشد که برای داشتن سلامتی و طول عمر طولانی مفید است. عدس به عنوان یکی از پر مصرف ترین حبوبات شناخته می شود، معروف ترین غذاهایی که با عدس طبخ می شوند عدسی و عدس پلو هستند.

از جمله خواص عدس داشتن  ویتامین ب ۶ می باشد که نقش مهمی در سوخت و ساز دارد ، این ویتامین باعث سوخت و ساز مناسب در بدن شده و باعث افزایش آن می شود.

انواع خواص عدس

حفظ میزان طبیعی قند خون

مصرف خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز (GI) [شاخص عددی برای ارزیابی قابلیت یک ماده‌ی غذایی در افزایش قند خون] پایین می‌تواند به حفظ قند خون به میزان طبیعی و سالم کمک کند. شاخص گلوکز عدس پایین است (کم‌تر از ۵۵) و می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

 پیشگیری از دیابت

برای آدم‌هایی که از بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، توصیه می‌شود مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین نظیر عدس‌ مصرف کنند.

عدس هم‌چنین حاوی فیبر است که می‌تواند سرعت جذب قند را در خون کاهش دهد. از این رو،‌ می‌توان عدس را یک اَبَر خوراکی لقب داد که می‌تواند از هایپرگلیسمی و ایجاد دیابت پیشگیری کند.

 بهبود وضعیت سلامت دستگاه گوارش

عدس‌ سرشار از فیبر غذایی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زائد از آن بسیار مهم است. فیبر موجود در عدس که شامل فیبر غیر محلول نیز می‌شود، می‌تواند حرکت غذاها را در مجاری گوارشی بهبود ببخشد و عمل جذب مواد مغذی را نیز آسان‌تر کند.

مشاهده این مطلب>>لوبیا قرمز

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

یکی از مهم ترین خواص عدس این است که با قلب شما دوست و مهربان است. بیماری قلبی اولین عامل مرگ‌ومیر در جهان است.

سبک زندگی ناسالم و رژیم غذایی نادرست می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند. مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر می‌تواند احتمال ایجاد بیماری قلبی را کاهش دهد و از قلب در برابر تاثیر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

بهبود وضعیت سلامتی در دوران بارداری

عدس‌ منبعی خوب برای اسید فولیک محسوب می‌شود که می‌تواند سلامتی مادر را در دوران بارداری حفظ کند.

وجود اسید فولیک برای رشد جنین درون رحم ضروری است. اسید فولیک هم‌چنین در کاهش خطر نقص‌های لوله‌ی عصبی جنین نظیر شکاف مهره در نوزادان نقشی مهم ایفا می‌کند.

 حفظ سلامت پوست

عدس حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از پوست بدن در برابر تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد موادی مضر هستند که می‌توانند به سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های پوست آسیب برسانند.

رادیکال‌های آزاد هم‌چنین باعث پیری و چین‌وچروک در پوست می‌شوند. با مصرف آن ، علاوه بر حفظ تناسب اندام می‌توانید پوستی سالم و جوان داشته باشید.

 حفظ سلامت مغز

منیزیوم در حفظ سلامت تمام عملکردهای بدن به ویژه عملکرد رگ‌های عصبی و سلول‌های مغزی نقشی مهم بازی می‌کند.

این ماده هم‌چنین به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. عدس‌ سرشار از منیزیوم است که علاوه بر داشتن فواید زیاد برای مغز از بروز بیماری‌های ذهنی نظیر آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند.

شرکت زرین تجارت (بازرگانی همتی) با بیش از 28 سال سابقه درخشان و سالم در تجارت انواع حبوبات داخلی و خارجی جهت خرید و  سفارش و مشاوره  ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۸۳ – ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۸۲ – ۰۲۶۳۶۷۱۱۴۱۸-  ۰۹۱۲۰۵۸۰۷۳۷ تماس حاصل فرمائید.

جهت خرید و استعلام قیمت انواع عدس ،روسی و کانادایی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر بدهید

Language
فروش عمده عدسلوبیا قرمز